Filippinene: Dipolog City del 1

Categories Travels

Da jeg dro på ferie etter eksamensperioden så var det ikke bare til Tokyo, men også til Filippinene.

Jeg var på Filippinene i ca 2 uker, og det var ikke nok tid spør du meg. Grunnen til at jeg var der var for å besøke familie. Sist gang jeg var der var for 4 år siden.

Da vi ankom Manila fra Tokyo bodde vi hos tanten til mamma, men vi var der ikke så lenge siden vi reiste dagen etter til Dipolog City. Dipolog City er byen der jeg delvis vokste opp i. Det er her mamma kommer fra.

På flyplassen ble jeg og broren min møtt av hele familien, det var faktisk ganske koselig. Det første vi gjorde var å spise. Jeg har faktisk ikke gjort annet enn å spise og å henge på shoppingsenteret der, neide har gjort andre ting også. Jeg møtte også familie og gamle venner. Det er faktisk ganske rart siden byen hadde plutselig krympet. Før var det stort or romslig, nå er det så tett og liten.

Jeg må bare si at det er utrolig dårlig nett der nede, og det var vel egentlig grunnen til bloggpausen jeg hadde. Det er også ikke noe system når folk kjører. Tricycles, bil, motorsykkler og forgjengere er over alt i veien. Ingen bruker belte eller frontlys, og la meg bare si at veiene der er ganske mørkt! Det er heller ingen som bruker hjelm når de er i motorsykklene, og man kan også være mer enn to personer som siter i en motorsykkel.

Det må bare nevnes at servicen der kan være så utrolig treig. Når du står i kassen, så kan det hende at du må vente i flere minutter før de scanner varen. Hvorfor? Jo fordi de må vente på en bagger, personen som skal sette varene dine i en pose. Du får heller ikke gjort det selv. Betale med kort er det heller ikke alle som aksepterer, også tar det så lang tid, fordi de må skrive ned alle detaljene selv også må du signere selv om du har brukt pinkode. Ellers er de ganske hyggelige, de hilser alltid “Good morning/afternoon Ma’am/Sir”.

Maten derifra har jeg savnet skikkelig, så jeg har prøvd å stappe meg med matene jeg har savnet. De jeg har savnet er nok streetfoods som tempura, barbeque, sur mango og balut. Balut er ganske spesiell, da det er et 16 dager gammel andeegg som inneholder et embryo. Jeg spiser ikke embryoen, jeg synes det er ganske ekkelt, men ellers er egget ganske god. Jeg skal lage et eget Dipolog mat innlegg 😛

Her er i hvertfall noen bilder fra Dipolog, flere bilder kommer på neste innlegg 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

When I went on a vacation right after the exams, not only did I go to Tokyo, but to the Philippines as well.

I was in the Philippines for around 2 weeks, and that was not a decent amount of time. The reason I went there was to visit family and spend the holidays with them. The last time I was there was in 2011.

When we arrived in Manila from Tokyo, we lived with my grandmother (my mom’s aunt). We did not stay with her for so long since we left the day after headed for Dipolog City. Dipolog City is the city I partly grew up in. It is here where my mom comes from 🙂

We were met by the whole family when we arrived at the airport. It was so nice. The first thing we did after we arrived was to eat. Actually I haven’t done anything there but to eat and stay inside the shopping centre. Nah, I’m just kidding, I have also been doing other things such as meeting friends and family. It is actually quite weird. The city seems smaller and much more compact. When I was younger it was much bigger and spacious.

I just have to mention that internet is so slow down there, and it was the reason I had to take a blog pause. Internet is also expensive, 50NOK for 5MB. I also want to mention that it seems like they do not have proper driving system. Tricycles, motorcycles, cars and pedestrians are all over the streets. No one uses seat belts or front lights, and might I inform you that the streets are very dark during the night. They do not use helmets as well when they are driving the motorcycle, and you can be more that two people sitting in one motorcycle.

I would also like to mention that the service there can be so slow. Like when you’re at the cashier, you might wait a few minutes before they scan your things. Why? because they need to wait for a bagger, the person who bags your items into a plastic. You can’t do it yourself for some weird reason. On the other hand they were very polite greeting you with a “Good Morning/Afternoon Ma’am/Sir” 🙂

The food from Dipolog was something I missed so bad. I did try to stuff myself with all the foods that I missed. I missed the street foods mostly. Street food such as tempita, barbeque, sour mango and balut. Balut is quite special. It is a 16 days old duck egg with an embryo. Sounds disgusting I know, I don’t eat the embryo myself, but other than that it is quite good. I’ll make a separate article of food from Dipolog

Here are some pictures, I decided to divide Dipolog into parts as well. Next part will be on the next article.

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Filippinene: Dipolog City del 1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *