A travelers worst nightmare…

Categories Blogg

I de siste tre dagene så har min Facebook feed vært full av nyhet om noe jeg synes er så skremmende for en som reiser. På Manilas flyplass NAIA ( Ninoy Aquino International Airport) har det nemlig vært flere hendelser der det er funnet kuler i bagasjene til enkelte passasjerer som reiser ut av landet. Jeg har så langt lest om 7 passasjerer som har blitt tatt med en kule i deres bagasje. Det er både utlendinger og filippinere som er blitt “tatt”. Alle sammen nekter at det er deres, og jeg kan også skjønne det. Det som er litt skremmende er at disse passasjerene må enten gå i fengsel eller betale en heftig bot mellom 7000-14000kroner eller mer. Det som er at disse passasjerene som blir tatt mister jo flyet sitt, en flyforbindelse og evt. miste flere dager med arbeid. Jeg er faktisk litt usikker om de må kjøpe billettene selv eller ikke. Om de må kjøpe billettene selv, da blir det fort en ganske dyr flyreise.

Jeg synes at det er veldig skremmende at de som faktisk jobber på flyplassen nekter å tro at disse passasjerene er uskyldig og at deres ansatte ikke driver med noe ulovlig. Hvor stor sannsynlighet er det egentlig for at flere personer i løpet av en periode tar med seg en kule til utlandet. Hva er det de folka som blir tatt vil få ut av å ta med en kule?  En kule av alle ting, men en kule er jo mye bedre enn dop. Det som er skremmende er hvordan de klarer å sette det inn i bagasjene.

Det som er egentlig ganske trist er at NAIA er kjent for å være en av Asias verste flyplass, og denne type lureri hjelper ikke akkuratt med å fjerne det dårlige ryktet. Det er også ganske irriterende at ingen gjør noe for å stoppe dette!  Selv om saken har vært i media så driver de fortsatt å gjøre det. Er det kanskje fordi de vet at de ikke ville bli tatt eller fordi de kanskje de ser at det er en mulighet å få “easy money”?

Det er ganske trist med en slik utvikling. Dette skremmer jo fremtidige reisende og vil heller kanskje velge enn annen flyplass. Jeg skjønner at de trenger penger de som jobber der, men det å gjøre det på denne måten er jo bare helt feil. Bare fordi man kommer fra utlandet betyr ikke at man er rik.

I de siste dagene har jeg også lest om passasjerer som har faktisk begynt å pakke bagasjene sine med plastfolje. Jeg har faktisk også tenkt på hva jeg skal gjøre den gangen jeg er der. Jeg tenkte at jeg skal kjøpe gaffateip og teipe rundt glidelåsene og teipe igjen rundt bagasjen og merkere de. Merkere de slik at jeg får vite om noen har tuklet med det eller ikke. Har også tenkt å få det pakket i plast også ta bilde av det hele før og etter jeg leverer det inn i check-in skranken. På denne måten tenkte jeg at jeg er ganske trygg.

Jeg håper ikke at jeg og familien min vil oppleve dette. Jeg håper at de vil endelig få en stopp på dette og at de som er med på dette vil bli straffet.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *