Turist i Oslo: Slottet og Munch Museet

Categories Travels

I dag var siste dagen til min gamle klassekamerat her i Norge. I løpet av de korte dagene hun har vært her så dro vi til en del steder som til og med jeg ikke har vært i før.

Et sted vi dro til i går var Slottet. Min mor hadde også veldig lyst til å bli med, men min søster ville ikke være med. Typen min fikk heller ikke vært med siden billettene ble utsolgt. Så ja slottet, vi dro til 13:20 omvisningen. Der var de faktisk ganske strenge. Man fikk ikke lov å ta bilder, måtte legge igjen vesker og ikke minst ha plast over skoene.

Vi ble faksitk begge fascinert over slottet. Det er liten i forhold til andre land, men det var utrolig fint inne. Det var forresten ingen engelsk omvisning, så jeg måtte oversette fra norsk til engelsk. Vi fikk stå ved slottsbalkongen, og utsikten til Karl Johan er utrolig fint. Alle de rommene inne i slottet som f.eks spisesalene var veldig fine. Det er faktisk ikke noen annet ord til å beskrive hvor fint det var inne enn veldig fascinerende. Veldig synd at vi ikke kunne tatt bilder.

Vi dro også til Aker Brygge der vi så Det Norske Vaffel Stekeri. Jeg ville at hun skulle få smake på vaffler så vi kjøpte en. Var litt skuffende for de vaflene var litt tynne, men de ulike syltetøyene de hadde smakte utrolig god.

Da det begynte å regne i går dro vi alle tre til Vapiano for å spise. Jeg visste ikke hvor vi kunne dra for å spise. Det var det nærmeste og jeg hadde ikke vært der på lenge. Man blir mett av maten der. Det ser lite ut, men det er veldig mettende. Jeg og hun ga vår halve karbonara til kjæresten min som hadde null problem med å spise opp maten.

Etter maten dro vi mot Nationaltheatret for å ta tbanen. Kjæresten min måtte dra hjem, men jeg og klassekameraten min tok bare tbanen for gøy. Jeg ville også at hun skulle se hvordan banen var. Hun synes faktisk at banen våres er veldig romslig og ikke minst ren 😀

I dag rakk ikke vi( jeg og klassekameraten min) å gå rundt siden hun skulle reise 15:41. Vi var ikke i Oslo før kl 14 så vi bestemte oss for å dra til Munch Museet siden det var det nærmeste. I dag er det Van Gogh + Munch som er på Munch Museet. Begge ble veldig glad, det er snakk om Van Gogh! Det var naturligvis masse folk der, desverre så var det også fotoforbud der.

Det var veldig fint og masse fine malerier der. Vi fikk ikke sett Starry Night, men vi fikk sett Starry Night Over the Rhone som var like fint. VI fikk også sett Skrik, men den versjonen som er i pastell på kartong. Verdt å Munch Museet nå.

Klassekameraten min har fått en fantastisk fin opplevelse av Oslo i de dagene hun har vært her. Som alle andre så trodde ikke hun at Oslo var så fint 🙂 Hun fikk i hvertfall med seg det fine sommerværet i Oslo og ikke minst opplevd og sett de viktigste synes jeg.


//Today was my old classmate’s last day here in Norway. In the span of those short days she was here, we went to a lot of places that even I haven’t been to before.

We went to the Royal palace yesterday. My mom really wanted to come with us, but my sister did not want to. My boyfriend was also not able to come with us since the tickets were already sold out. So yes, the palace. We went to the 1:20PM tour. They were very strict there. We were not allowed to take pictures, we had to leave our bags and we had to have plastic covers on out shoes.

We were both fascinated. The palace is small compared to other countries, but it was very lovely inside. There was no English tour there, so I had to function as my classmates translator. We got to stand near the palace balcony and the view of Karl Johan is so nice. There are actually no other words to describe how nice the palace is from the inside other than fascinating. It is unfortunate that we couldn’t take pictures.

We also went to Aker Brygge again where we saw the Norske Vaffelstekeri. I really wanted her to try Norwegian waffles so we bought one. I was a bit disappointed because the waffles were thin, but the different jams were extremely good.

Since it started raining yesterday, the three of us headed to Vapiano to eat. I did not know where we could actually go to eat and Vapiano was the nearest and I have not been there in a long time.The food there is very satisfying. The food you get doesn’t look like it’s enough, but it is.My classmate and I gave half of our carbonara to my boyfriend who had no problems eating up our food.

After the meal we went to Nationaltheatre to take the subway. My boyfie had to go home, but my classmate and I took it back and forth for fun. It was also because I wanted her to see how our subway was. She thought our subways were clean and not to mention spacious.

Today my classmate and I did not get to go around that much since she was to depart at 3:41PM. We were not in Oslo before 2PM so we decided to go to the Munch Museum because it was the nearest. Today they have the Van Gogh+Munch exhibition. Both were extremely happy, because hello Van Gogh! There were a lot of people there, and unfortunately picture taking was prohibited.

It was very nice and a lot of nice paintings inside. We did not get to see Starry Night, but we did get to see Starry Night Over the Rhone which was just as nice as the Starry Night. We also got to see Scream, but we saw the crayons painted on cardboard version. Munch Museum is worth a visit.

My classmate has had a wonderful experience here in Oslo during her short stay. Like a lot of people she did not expect Oslo to be this nice 🙂 I am glad she got to experience the wonderful Oslo weather and not to mention seen those that were important to visit.

 

#munchmuseet #munchmuseum #vangogh #vangoghmunch #theroyalpalace #slottet #kongeligeslottet #vapiano

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Turist i Oslo: Slottet og Munch Museet

  1. annielistic: Det burde du 🙂 Ser ting man ikke har lagt merke til før og man ser virkelig hvor fint Oslo er. Slottet er ganske artig å besøke 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *