Ting jeg vil si, men ikke tør…

Categories Blogg

Jeg har delvis vokst opp på Filippinene og synes alltid at det er koselig når jeg snakker med mine gamle venner eller gamle kjente.  Av og til så er måten de hilser på noe som gjør meg mild irritert. Dette har sikkert noe med kulturelle forskjeller å gjøre, med allikevel så er det ikke hyggelige hilsninger. Her er i hvertfall noen av de hilsninger som mild irriterer meg og responsen jeg kunne egentlig ha tenkt å si, men ikke tør:
Oi du har blitt feit: Ja da,  takk for det.  Hjelper selvtilliten skikkelig. Neida,  kroppen min fra da jeg var 16 er ikke akkurat det samme nå som 24åring og det er jeg fullstendig klar over.
Er du gift nå?: Dette spørsmålet har jeg faktisk fått siden jeg var 18. Tja,  jeg er vel fortsatt 24, jeg haster ikke med det
Er du sammen med en som er norsk?:Jeg kan ikke helt se hvorfor nasjonaliteten til han jeg er sammen med er relevant.
Har du jobb?: Ja,  jeg har jobbet ved siden av studiene siden jeg var 17. Det er ganske vanlig her i Norge å jobbe ved siden av studie.
kan du fortsatt forstå språket? /så bra at du ikke har glemt det enda: Tja,  nå var jeg vel 7-16år da jeg bodde der. Så det er vel ikke så rart at jeg ikke har glemt språket helt.
Hi Cathleen eller noe annet feilstavelse: Tja,  nå chatter du med meg på Facebook der det er umulig å unngå å ikke se navnet mitt. Hvordan kan du fortsatt stave navnet mitt feil?

Er det noen som har opplevd det samme eller noe liknende? Fortell gjerne

//I partly grew up in the Philippines and I find it nice to talk to old friends or acquaintances. Sometimes I find their way of greeting mildly irritating.  It may be just a cultural thing,  but it is still offensive greetings. Here are some of the greetings that mildly irritates me and the response I wish I made but never dared to say:

Ohyou’ve become fat now : Why thank you,  that really is a confidence builder. I am well aware of the fact that my body when I was 16 is not the same today at age 24. You don’t need to point it out.
Are you married now?: I have gotten this question ever since I was 18. Well,  I am still 24 and I am not in a hurry to marry.
Are you together with a Norwegian?:I don’t really see the relevancy of the nationality of the person I am with.
Do you have a job? : Yes,  I have had a part-time job since I was 17. It is normal here in Norway to be a working student.
Can you still understand the language?/so good that you haven’t forgotten the language: Well,  I was between 7-16years old when I lived there, so no wonder I did not forget the language.
Hi Cathleen or some other wrong spelling of my name: You’re chatting with me on Facebook. It is impossible to miss my name there so how can you still misspell my name?

Has any one else experienced this or something similar? Please do share

10 kommentarer

10 thoughts on “Ting jeg vil si, men ikke tør…

  1. Jeg opplever det heletiden :/ så jeg forstår deg godt. Faren min er Filippiner. 🙂 oii how is you father!! When you coming here in filippin hehe!!:)<3 ha en fin dag videre!!:)

  2. Oii! Off, haha! Ser godt at en kan bli lei av de kommentarene der.
    Jeg har ofte opplevd å få velmenende kommentarer fra familie/venner her i Norge. Sånn som ” Oii, Nå går du snart rett på elgen” Da hadde jeg akkurat klipt pannelugg.
    “har du FARGET HÅRET?” Nei, jeg våknet bare opp en morgen, og alt mitt askeblonde hår var blitt oransje.
    “Går det an å hete Olaug på ekte?” Vel.. Tjaa, tydeligvis.
    “Når ble du SÅ høy?” I løpet av de siste 10 årene, vi ikke har sett hverandre kanskje?
    Jaja! En kan le av dem, irritere seg over dem, og undre seg, men sånn er det 🙂
    Ha en fortsatt god kveld!

  3. Olaug: hehe lei kan man bli, selv om man er vant til å høre de hver gang så kan det være litt irriterende. De er ikke akuratt hyggelig det de sier. Elsker de du skrev, opplevd også liknende “har du klipt deg?” Nei håret mitt ble bare kort over natten. Hehe tror vi må bare akseptere at folk er slik 🙂 håper du har hatt en fin dag i dag ??

  4. sentrumjenta: Hehe skjønte da du sa faren din var Filipiner 😀 Jeg har hatt en bra dag. Håper du har hatt det også <3 God natt <33

  5. hei. du burde begynne å spille håndball. du hadde blitt veldig god i håndball. du burde gå på G-Sport å kjøpe deg en håndball, rehband-knebeskyttere, drikkeflaske, klister og håndballdrakt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *