Graviditet og diskriminering

Categories Blogg

I går dro jeg til en møte der agendaen var graviditet og diskriminering. Nei, jeg er ikke gravid. Det er ganske overraskende at i 2015 så blir gravide kvinner diskrimenert i form at de ikke blir valgt til jobben de søker i eller at de får en annen jobbstilling enn det de egentlig hadde.

Jeg er faktisk ganske heldig at i jobben min så tilrettelegger de for gravide kvinner og de beholder det samme jobben som de har. Ut i fra møtet i stad ser ikke det ut som andre er like heldige. Det er noen som på grunn av graviditet ikke får jobben de søker i. Jeg fikk også vite at det er diskriminering dersom arbeidsgiveren spør om graviditet på jobbintervjuet. Det er også ulovlig å spørre om planlagt graviditet, adopsjon, infertilitetsbehandling og hvordan man skal planlegge foreldrepermisjon.

Det er også mest sannynlig en lovbrudd dersom en som er midlertidig ansatt ikke får forlenget stillingen pga graviditet og foreldrepermisjon. Å bli sagt opp pga graviditet eller foreldrepermisjon er også en lovbrudd. Det er også diskriminering dersom arbeidsplassen ikke tilrettelegger for gravide. Det ser faktisk ut som at det er mye mer gunstig når gravide får tilrettelagt arbeidsoppgaven. Da kan det bli mindre sykefravær.

Vi ble faktisk bedt om å sette oss i denne situasjonen :”Du har endelig fått drømmejobben og du er gravid eller du fant ut at du er gravid. Du skal på jobbintervju, hva skal du gjøre? Skal du si at du er det eller at du ikke er gravid?”.

En del av oss svarte at vi ikke skulle si det, mens det var noen som sa at de skulle være ærlige. Det var faktisk ingen riktig eller feil svar der. Det beste svaret jeg hørte blant de som ble spurt var: ”Jeg skal ikke si det. Det er fordi vi har det allerede vanskelig med å skaffe oss jobb, vi må ta sjansen når det er der. Vi må kunne overleve”.

Det er veldig trist synes jeg at kvinner, gravide kvinner blir diskriminert fordi de skal få et barn som er faktisk vår fremtid. Bare fordi en kvinne er gravid betyr ikke at hennes ferdigheter minskes.

Vi sporet litt fra agendaen, men jeg lærte fortsatt en del fra det. Det jeg fikk med meg fra møtet er at det er mange med innvandrerbakgrunn som opplever diskriminering i arbeidsmarkedet. Det er også en del som ikke får de rettighetene de egentlig har krav på. En del er redd for å miste jobben sin og er dermed redd for å stå opp for det de egentlig mener er rett! Noen stoler heller ikke på fagforeningen, fordi de ikke får den hjelpen de egentlig har krav på.

Dersom dere kjenner noen som blir diskriminert i arbeidslivet så kan man faktisk kontakte Likestillings-og Diskrimeringsombudet. De hjelper de som er blitt/blir diskriminert i arbeidsplassen. Her er ihvertfall linken til Likestillings- og Diskrimineringsombudet.

3 kommentarer

3 thoughts on “Graviditet og diskriminering

  1. Liker bloggen din! den ser veldig ryddig og grei ut 🙂
    Dessverre er det slik at arbeidsgivere viker unna jenter som er gravide, da graviditet og småbarn fører med seg fravær fra jobben, og det er veldig synd at det skal være slik, når graviditet er noe så vakkert som det er.
    Følg meg gjerne videre! Ha en fin dag i dag
    Klem Monica

  2. Takk det var hyggelig å høre. Det er sant det du sier og det er egentlig bare synd fordi sånn skal det egentlig ikke være. Arbeidsplassene bør praktisere å tilrettelegge for gravide hvis de vil ha en nedgang på fravær. Tilrettelegger de ikke så er det mye større sannsynlighet for fravær. Ikke alle graviditeter er like heller og derfør er tilrettelegging den veien å gå 🙂 har ikke vært gravid, men synes at graviditet er vakkert 🙂 klem Kathleen

  3. monica :=): Hei Monica, det ble visst aldri registrert at jeg svarte på kommentaren din. Sånn er det når man bruker appen ofte. Kan ihvertfall legge igjen det jeg skrev til deg. Takk det var hyggelig å høre. Det er sant det du sier og det er egentlig bare synd fordi sånn skal det egentlig ikke være. Arbeidsplassene bør praktisere å tilrettelegge for gravide hvis de vil ha en nedgang på fravær. Tilrettelegger de ikke så er det mye større sannsynlighet for fravær. Ikke alle graviditeter er like heller og derfør er tilrettelegging den veien å gå 🙂 har ikke vært gravid, men synes at graviditet er vakkert 🙂 klem Kathleen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *