Amsterdam 2015

Categories Travels

English translation after the pictures 🙂

Jeg har ikke skrevet så mye om min Amsterdam tur, så her kommer den. Jeg var i Amsterdam fra den 17.08-20.08. Før jeg dro så sjekket jeg værmeldingen fra Yr.no og det skulle bare være regn på mandagen og sol i de andre dagene. Dette var ikke sant. Det regnet nesten alle dagene vi var der bortsett fra den aller siste dagen. Det var også ganske greit da, for det var jo bare regn. Hotellet vi bodde i heter The Student Hotel Amsterdam City som jeg skrev om her.

Amsterdam er en fantastisk fin og interessant by. Fire dager var en veldig kort tid for å utforske byen, jeg kunne faktisk ønsket at vi var der mye lengre. Det var mange turistattrasksjoner jeg ikke fikk sett som Van Gogh og Anne Frank museet. Det er delvis vår feil fordi vi sto alltid opp veldig sent og var på jakt etter noe annet.

Amsterdam for meg er en sykkel og trikk by. Jeg synes det var vanskelig å være en fotgjenger der fordi man sto i veien for syklistene. Både trikk og tbane var en ganske enkelt system, litt irriterende å måtte stemple inn og ut hele tiden bare.

Red Light District var også en veldig interessant sted å være i. Det er veldig fargerikt om kvelden Jeg har aldri sett så mange sex shops og prostituerte før. Man fikk desverre ikke lov å ta bilder av de prostituerte som sto ved vinduene. Det var også Sex Live shows der. En gammel skolekamerat jeg møtte i Amsterdam fikk sett på en live show. Hun fortalte at det var ubehagelig siden de satt på første rad og fikk sett alt på nært hold. 

Det er også utrolig mange Coffee shops i byen rundt om kring. Coffee shops for de som ikke vet er der man kan kjøpe cannabis og røyke cannabis. Jeg har av min nyskjerrighet gått inn på noen av disse for å se hvordan det er. Merkelig nok så er det ikke lov å røyke tobacco i disse stedene.

Det er også mange butikker som selger mat med Nutella. Tror Amsterdam er en Nutella by 😛 Dette er jo en perfekt by for de som er glad i sjokolade. Maten der er også ganske billig så det å spise ute er nok ikke noe problematisk.

Det som jeg synes er svært skuffende er at det er mange butikker som ikke tar imot Visakort, men kun Pin som er kortet de har i Amsterdam. Heldigvis så tok jeg ut noen kontanter før vi reiste. Det er nok ikke til hinder for at jeg skal besøke Amsterdam igjen for det er virkelig verdt det.

Neste gang jeg skal til Amsterdam skal jeg nok dra til de stedene jeg ikke fikk besøkt som Anne Frank Museet. Jeg skal garantert tilbake til Amsterdam, men når vet jeg ikke 😀


 

//I haven’t written a lot about my Amsterdam trip, so here it is. I was in Amsterdam from the 17th of August-20th of August. Before I left, I checked the weather forecast from Yr.no. There it said that it was going to rain on Monday and sunny the rest of the days, it was a lie. It rained almost all of the days we were there except for the last day. It wasn’t really that problematic, because it was only rain and besides it was only for a few hours. The hotel we stayed in was The Student Hotel Amsterdam City which I wrote about here.

Amsterdam is a fantastic and interesting city. Four days was a very short amount of time to discover the city. I wished I stayed there longer. There were a lot of tourist attractions that I did not get to see such as Van Gogh and Anne Frank Museum. It is our fault because we always woke up late and was on a hunt for something else.

Amsterdam is a bike and tram city for me. I found it hard to be a pedestrian there because I felt that I always stood in the way for cyclists. The tram and subway there is very easy to use, I just find it a little bit annoying that I have to stamp everytime I board and get off the trains/tram.

The Red Light District is also a very interesting place. It is very colorful during the night. I have never seen so many sex shops and prostitutes in my life. I did not get a chance to take pictures of the prostitutes standing on the windows because it was not allowed. There were also Live Sex Shows there. An old schoolmate of mine who I met in Amsterdam got to see one. She told me that it was awkward, especially since she sat on the front row.

There are also a lot of Coffee shops around the city. Coffe shops are places where you can buy and smoke cannabis in Amsterdam. I did go inside some of them out of curiousity. I actually found it weird that smoking tobacco was not allowed in those places.

There are also a lot of stores that sell food with Nutella. I think Amsterdam is a Nutella city 😛 It is a perfect city for those who are chocolate lovers. The food there are also pretty cheap, so eating out is not really a problem.

What I found discouraging is that there were a lot of stores that did not accept Visa Cards, only PIN cards. PIN cards are the cards they have in Amsterdam. Luckily I took out some cash before we left. I don’t really think that that would stop me from visiting Amsterdam again, because Amsterdam is really worth it.

The next time I will visit Amsterdam I will go to the places I did not get to visit like the Anne Frank museum. I am guaranteed to go back to Amsterdam, but I don’t know when 😀

 

 

 

9 kommentarer

9 thoughts on “Amsterdam 2015

  1. Flotte bilder, Amsterdam er en en fin by, bodde i Nederland i 3 år så har vært der masse 🙂 Om du er glad i ost så vil jeg anbefale å ta en titt innom Reypenaer der kan du smake på mange og gode oster. Også markedet i Amsterdam er supert, kan finne mye spennende der. Ellers så er jo diamantmuseumet en kjekk plass å gå om du liker litt bling bling, gratis er det og 🙂
    Ha en fin dag videre 🙂

  2. Alenemamma til 2: Takk 😀 Så gøy at du bodde der, hvordan var det å bo der kontra her i Norge?Jeg mener å huske at jeg så diamantmuseet et eller annet sted, men valgte å gå forbi. Han jeg var sammen med er egentlig ikke så glad i museer som jeg er 😛 Skal huske på de stedene til neste gang jeg skal dit 😀 Ha en fin søndag <3

  3. På mange måter var det ganske likt, men syns folk er mye hyggeligere der enn her i Norge. Savnet fjellene da. Bodde i en liten by, ikke Amsterdam, det hadde jeg nok aldri orket i lengden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *