Observasjon i rushtiden

Categories Blogg

Jeg har i nesten ett år unngått tidlig morgens rushtid.  Dette er nok på grunn av de tidene jeg måtte være på skole eller jobb var etter eller før rushet. 
I dag er nok første gangen på lenge at jeg har vært i et tog i morgenrushen.
Da jeg kom inn i toget var det ingen ledige seter.  Det var også flere som kom sprengende inn toget etter meg. Siden det var ingen ledige seter så bestemte jeg meg for å stå i midtgangen. I midtgangen var det god plass både foran og bak meg.  Ved dørene til toget derimot samlet alle de som ikke hadde sitteplass. Det er veldig dumt synes jeg å ikke benytte alle de ledige plassene i toget. Hvorfor må folk absolutt stå samlet ved dørene når midtgangen er ledig? Liker de å stå tett i tett med fremmede? Hvorfor vil ikke de gå lengre inn i toget for å lage plass til kommende passasjerer?      
Jeg har vært uheldig av og til og har tatt tbane eller tog i rushtiden i utlandet. For der står man virkelig tett i tett med fremmede at man ikke kan bevege armen en gang. I utlandet så benytter de ståplassene som er ledige.  De samler seg ikke ved dørene når det er ledig i midtgangen i rushet. Da tror jeg at folk blir sure hvis de ikke benytter de ledige plassene. Så hvorfor er det ikke slik her og?
Jaja,  etter å ha stått i midtgangen i ca 11 minutter fikk jeg sitte på en ledig sete.  De som sto ved dørene sto fortsatt og ble flere. Da jeg gikk av på Nationaltheatret sto de fleste som satt.  Jeg er litt usikker på om de som tidligere sto ved dørene gikk av på Nationaltheatret fordi dette var stoppet deres eller om de gikk av for å lage plass til de som skulle av for så å komme inn igjen.

1 kommentar

1 thought on “Observasjon i rushtiden

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *